Opgeven of doorgaan?

Gepubliceerd op 29 oktober 2021 om 12:44

Opgeven of doorgaan?

Toen ik anderhalf jaar begon met byBoosz had ik natuurlijk de mooiste dromen, de wildste ideeën en de grootste fantasie. Mijn gedachte was: ‘’dit doe ik wel even’’. Maar deze gedachte was misschien toch iets te naïef. Vaak genoeg spelen er gedachten door mijn hoofd waarbij ik de vraag stel: ‘’moet ik doorgaan of stop ik ermee?’’.

Al langere tijd liep ik met de gedachte dat ik graag iets voor mijzelf wou doen in de vorm van een webshop. De invulling hiervan bleef echter lang leeg, tot het moment dat ik zag hoeveel je zelf kan maken. Ik ben altijd al gek op kindjes geweest (ik ben zelf nog geen mama) en daarom was de keuze om daar iets mee te doen snel gemaakt. Ik was me ervan bewust dat hier al veel voor op de markt was, maar heb hier, achteraf gezien, te weinig onderzoek naar gedaan.

Vol enthousiasme en goede moed bedacht ik een naam, ontworp ik mijn eerste producten en dacht ik na over hoe ik mijn merk naar de buitenwereld wilde communiceren. Al gauw ontdekte ik dat de stijl die ik hanteerde niet echt paste bij wat ik voor ogen had. De eerste maanden ben ik veel aan het zoeken geweest. Ik was zoekende naar ‘’mijn’’ stijl, naar hoe ik het allemaal moest doen en naar balans met mijn privé en werk leven. 

 

Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en heb ik al heel wat hobbels genomen. Soms valt het tegen en zie ik het allemaal niet meer zitten. Maar een dag later kan ik ook weer enorm enthousiast zijn en denken: ‘’Stoppen!? Echt niet!’’. Maar het is soms lastig, lastiger dan ik had verwacht en stiekem ook dan ik had gehoopt. Waarom heb ik nog niet zoveel bestellingen? Waar gaat het verkeerd? Moet ik ermee stoppen omdat het te veel tijd en geld kost? Vragen die allemaal regelmatig door mijn hoofd spoken. Soms denk ik wel eens het is vast beter als ik ermee stop, want dan zijn er geen frustraties meer, heb ik weer gewoon vrije tijd naast mijn vaste baan en hoef ik niet meer na te denken over kosten. Maar ik wil niet opgeven! Als ik reacties hoor van klanten die zo enthousiast zijn, word ik weer gelukkig. Als ik zie hoe blij kindjes worden van onze producten, weet ik weer waarvoor ik het doe. En als ik weer vol met (soms onrealistische) ideeën zit, heb ik zin om alles zo snel mogelijk uit te werken en te laten zien wat ik in me heb! Ik blijf de drang hebben om te bewijzen dat het wel kan lukken en ik blijf zo gelukkig worden van de enthousiaste reacties die ik ontvang. Uiteindelijk is dát hetgeen wat echt telt.

 

Maar hoe zorg ik er dan voor dat ik meer mensen kennis laat maken met hetgeen waar anderen zo enthousiast over zijn? Ik denk dat dit een vraag is die veel startende en kleine ondernemers zichzelf zullen blijven stellen. Helaas is hier geen simpel antwoordt op te vinden en moet je het gewoon blijven uitzoeken en blijven proberen. Ja, je moet realistisch blijven en soms wil iets niet lukken zoals je van tevoren had bedacht, maar geef nooit te snel op. Zorg dat je alles eruit haalt wat erin zit. Wat je ook doet, doe het omdat het jou gelukkig maakt en omdat jij erin gelooft.

 

Liefs

-xoxo-


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.